Cvičení jógy pro nastávající maminky

Praktikování jógy obecně přispívá k fyzickému zdraví, k posílení svalů, zlepšuje ohebnost těla, zprůchodňuje tok energie v těle. Je blahodárné pro emoční a duševní vyrovnanost.  V současné době existuje mnoho jógových studií a každý si může vybrat to své jógové studio a svůj styl, který mu vyhovuje. Existují i lekce jógy pro nastávající maminky. Tato forma jógy se označuje se jako gravid jóga nebo prenatální jóga. Jak je to tedy s praktikováním jógy během těhotenství?

dav

Těhotenství v životě ženy je mimořádné období. Je to dar, je to zázrak. Pozorovat, jak se tělo matky přizpůsobuje, připravuje na novou životní etapu a uvnitř těla vzniká zcela nový nový život.  Jsem matkou již 19ti letého syna. Na své těhotenství a jeho průběh si velmi dobře pamatuji. Je to opravdu zážitek na celý život. Každá žena vnímá své těhotenství jinak. To je jasné. Ale vzhledem k výjimečnosti tohoto stavu doporučuji všem ženám vnímat těhotenství jako cosi posvátného a aktivity, na které jste byly dosud zvyklé, nahradit pouze příjemnými aktivitami. Těhotenská jóga může patřit mezi ně.

Uvědomte si svůj stav a snažte se být tzv. vědomé a současně zodpovědné. Vnímejte své tělo, své pocity a nalaďte se na své očekávané děťátko. Navažte s ním vztah již nyní. Neboť nic není důležitější než spokojená nastávající maminka. Věřte mi, že vám vaši laskavost a ohleduplnost miminko vrátí svým klidem a spokojeností. Věnujte tedy svou pozornost tomu, co vám přináší radost a spokojenost. Pokud jste dosud provozovala spíše silové či dynamické aktivity, přepněte do nového režimu. Režimu šetřícího a relaxačního.  

Obecně se doporučuje během těhotenství jen lehký pohyb. Pokud jste jógu nikdy před otěhotněním necvičila, není vhodné s ní začínat právě v období v těhotenství. Naopak, pokud jste před otěhotněním jógu cvičila, a máte tedy již nějaké zkušenosti, lekce klasické jógy vynechejte a najděte si lekce prenatální jógy.  Řiďte se však svými pocity. Pokud cítíte, že byste ráda chodila na tuto jógu, cvičte. Možná si jen položte otázku co je vaším záměrem ke cvičení prenatální jógy? Odpověď na otázku budete vědět okamžitě. Pokud je vaší odpovědí, že si chcete uchovat vaši postavu co možná nejdéle, tak se zaměřte na uvědomění, že těhotenství je zkrátka o tom přijmout fakt, že se naše těla mění. A je k tomu důvod. Rozhodně není na místě se omezovat se a přepínat se kvůli postavě. Myslete na to, že vaše tělo nyní jede v jiném režimu.  Prioritu bystě měla věnovat svému tělu ve smyslu přijetí procesu těhotenství a očekávánému děťátku. Pokud je vaší odpovědí to, že se chcete cítit lépe, chcete být vyrovnaná, zrelaxována a třeba i eliminovat zdravotní potíže, které se mohou v těhotenství objevit, pak si cvičení prenatální jógy rozhodně užijete

Při praktikování prenatální jógy pamatujte vždy na důležité pravidlo. Během cvičení by vás nikdy nic nemělo bolet nebo nepříjemně táhnout. Nejedná o žádné posilování. Pokud byste při cvičení zažívala nějaké nepohodlí, ihned přestaňte. Cvičení prenatální jógy je především o relaxaci, při které se uvolňují svaly, tělo a i mysl. Mělo by vám být rozhodně příjemné. Pokud zažijete nějaké nepohodlí, odejděte z pozice. Před lekcí snězte malé jídlo a i během lekce pijte. Cvičte podle pocitů. Najděte si zkušeného lektora/lektorku, která má se vedením lekcí prenatální jógy zkušenosti. Existují různá i mateřská centra, která připravují ženu na porod komplexně a je běžné, že zde najdete odborně vedené lekce jógy pro těhotné.  Určitě vždy konzultujte vhodnost cvičení se svým lékařem.

Uzpůsobené lekce prenatální jógy jsou navržené tak, aby cvičení působilo relaxačně, spíše se uvolňují svaly a relaxují klouby. Působí také proti stresu, který je zejména v prvním trimestru způsoben hormonálními změnami. Dochází k posilování vědomí svalů pánevního dna, vytváří se návyk správného držení těla. Jelikož se mohou během těhotenství vyskytnout i nepříjemné zdravotní potíže, cvičení pomáhá s jejich eliminací. Například cvičení pomáhá podporovat střevní peristaltiku (působí proti těhotenské zácpě), pomáhá eliminovat vznik plochých nohou, pomáhá jako prevence vzniku křečových žil, působí na uklidnění mysli.

Zkušený lektor/lektorka by se vždy měl/a zajímat o to v jakém trimestru se nacházíte. Podle toho pak přizpůsobit vedení lekce. V prvním trimestru, který je považován za choulostivé transformační období, by cvičení mělo být jen lehoučké. V těle se vytváří příznivé prostředí pro vajíčko a zdravý vývoj plodu. V tomto období byste neměla provádět techniky, které vyžadují stahování svalů břicha (dechové techniky), vyhnout se nárazům (skoky) a neprovádět rotace. Cvičení se zaměřuje na posílení vědomí svalů pánve, otevírání kyčlí, stimulují krevní oběh a posilují chodidla. Ve druhém trimestru se během cvičení pokračuje v posílení vědomí pánve a páteře. Zároveň cvičení pomáhá připravit tělo na zvyšující zátěž spojenou s vývojem dítěte v břiše. Neprovádí se polohy vleže na břiše a platí ostatní omezení platné pro první trimestr.  Kromě uvolňování a příjemné relaxace při cvičení se provádí pozice, které pomáhají otevírat pánev a eliminují napětí v SI kloubech. Během třetího trimestru je vhodné během cvičení odpočívat, aby se vstřebala energie. Cvičí se pomaloučku, zlehka, využívají se pomůcky a není překvapením, že se cviky vsedě se provádí na židli.

Cvičení těhotenské jógy vám může pomoci i v případě, že vás těhotenství přepadlo jaksi neočekávaně. V této situací si někdy nastávající maminky neví moc rady co si se sebou počít. A i vlivem rozkolísaných hormonů mohou propadat stresu a nastoupit mohou i obavám z budoucnosti. Praktikování těhotenské jógy a pravidelné potkávání se s dalšími těhotnými ženami, vám pomůže vidět situaci v jiném světle. Uvidíte, že setkávání se na lekcích vám přivede nové kamarádky do života, se kterými můžete společně své období sdílet. Jak jsem již zmínila, nejdůležitější v období těhotenství je spokojenost nastávající maminky. 

Tip: Dechové cvičení střídavý dech – Nádí Sodhana – dechové cvičení provádějte kdykoliv během dne a lze provádět i před spaním. Provádějte ho alespoň 5 minut.  Ohněte (pokrčte) ukazováček a prostředníček na pravé ruce a opřete je do dlaně. Nádech oběma nosníma dírkama, poté palcem pravé ruky přitiskněte pravou nosní dírku a vydechněte levou. Nádech levou a po nádechu přitiskněte prsteníčkem a malíčkem levou nosní dírku, uvolněte palec a vydechněte pravou dírkou. Pokračujte nádechem pravou nosní dírkou a výdechem levou. Cyklus dechového cvičení vždy končíte po výdechu levou nosní dírkou.

Tip: Mudry – mudry jsou tzv. funkční gesta „přinášející radost“ Každá oblast ruky je reflexní zóna související s určitou částí těla a mozku. Vyzkoušet můžete tzv. prána mudru. Její pravidelné provádění má následující efekt: pomáhá při ranních nevolnostech, zvyšuje imunitu, zvyšuje vitalitu, eliminuje otékání nohou. Spojte palce, prsteníček a malíček. Ukazováček a prostředníček jsou napnuté. Ukazováček a prostředníček je natažený. Ruce jsou naprosto uvolněné a prsty se jen dotýkají, bez tlaku. Dlaně směřují směrem do stropu.

Připravila Ing. Anna Preclíková, životní koučka, instruktorky jógy, lektorka hormonální jógové terapie podle Dinah Rodrigues pro ženy, muže a diabetiky.

casopiskvalitnizivot

Web časopisu Kvalitní ŽIVOT

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *